Αρχική » Νομοθετούν για να αρπάξουν πρώτες κατοικίες…
Ελλάδα Οικονομία Πολιτική

Νομοθετούν για να αρπάξουν πρώτες κατοικίες…

Εκατοντάδες χιλιάδες «κόκκινοι» δανειολήπτες αφήνονται προκλητικά έρμαια στις αδηφάγες ορέξεις των τραπεζικών… όρνεων. Μες στην τρέχουσα εβδομάδα, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να καταθέσει τροπολογία που θα δίνει το δικαίωμα στους servicers (εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων) δανείων να εφορμήσουν στις περιουσίες των «κόκκινων» δανειοληπτών. Τα «όρνεα» ετοιμάζονται μόλις τεθεί σε ισχύ η τροπολογία να αρπάξουν μέσω ηλεκτρονικών πλειστηριασμών ακίνητα συνολικής αξίας 35 δισ. ευρώ, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων συνιστά πρώτη κατοικία. Κι αυτό όταν προ ημερών ο Αρειος Πάγος με μια απόφαση άνοιξε τον ασκό του Αιόλου ενάντια στις παράνομες πρακτικές των servicers, δίνοντας ανάσα και δικαστική προστασία στους δανειολήπτες. Ομως αυτή η απόφαση ανατρέπεται από τον «μπάτλερ» συμφερόντων που ακούει στο όνομα Κυριάκος Μητσοτάκης. Η όποια δικαστική ασπίδα προστασίας κονιορτοποιείται από την τροπολογία των Κυρ. Μητσοτάκη, Χρήστου Σταϊκούρα και Θεόδωρου Σκυλακάκη, καθώς μάλιστα οπλίζεται με αναδρομικότητα που είναι καθ’ όλα αντισυνταγματική.

Φοροαποφυγή, δεκάδες δισ. ευρώ απώλειες για τα δημόσια έσοδα και τελικά κατάλυση του συντάγματος και του κράτους δικαίου είναι η βοήθεια που θα προσφέρει ο Κυρ. Μητσοτάκης στους servicers και στα funds, στα οποία πουλήθηκαν αντί πινακίου φακής «κόκκινα» δάνεια συνολικού ύψους σχεδόν 90 δισ. ευρώ (87,6 δισ. ήταν στο τέλος Ιουνίου 2022) στο 3-5% της αξίας τους! Αναφερόμαστε στα σχέδια «Ηρακλής 1» και «Ηρακλής 2» τα οποία αφορούν μεταβιβάσεις-τιτλοποιήσεις «κόκκινων» δανείων που ξεκίνησε η κυβέρνηση Μητσοτάκη τον Δεκέμβριο του 2019.

Τα συνολικά 90 δισ. «κόκκινων» δανείων έχουν μεταβιβαστεί σε οχήματα ειδικού σκοπού, (special purpose vehicle – SPV), όπως ονομάζονται στη γλώσσα του τραπεζικού συστήματος, από τα funds, τα οποία για να μη φανούν οι πραγματικοί μέτοχοι και νόμιμοι εκπρόσωποί τους μεταβίβασαν, με σκοτεινές και αδιαφανείς διαδικασίες που προσβάλλουν θεμελιώδη δικαιώματα των δανειοληπτών ενώπιον των δικαστηρίων, που η ευθύνη βαραίνει εξ ολοκλήρου την κυβέρνηση Μητσοτάκη, σε εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers). Οι τελευταίοι λειτουργούν ως μπροστινοί ώστε να μη μάθουμε ποτέ ποιοι κρύβονται πίσω από τη «σκύλευση» της περιουσίας των εκατοντάδων χιλιάδων «κόκκινων» δανειοληπτών. Αρκεί να αναφέρουμε ότι αυτός ο πακτωλός «κόκκινων» δανείων, πολλά εκ των οποίων είναι προστατευμένα με ακίνητα (ήδη η στόχευση είναι στο επόμενο διάστη μα να εκπλειστηριάσουν ακίνητα συνολικού ύψους 35 δισ. ευρώ), έχει αγοραστεί με ποσό της τάξης των 2,7-9 δισ. ευρώ.

«Μπάτλερ» συμφερόντων
Ηδη από το τέλος του 2019 ο Κυρ. Μητσοτάκης αφενός αίρει την προστασία πρώτης κατοικίας με τον νέο Πτωχευτικό αλλά και προσφέρει το πλαίσιο για να «σκυλεύσουν» αυτά τα funds την περιουσία των ελληνικών νοικοκυριών μέσω των «Ηρακλής 1» και «Ηρακλής 2». Η αλήθεια είναι ότι η πανδημία έβαλε προσωρινό φρένο στις αδηφάγες και παράνομες επιδιώξεις των servicers που λειτουργούν ως μπροστινοί των funds. Απαντες περίμεναν την επιστροφή στην κανονικότητα για να επιτεθούν στις περιουσίες. Ομως ήρθε μια απόφαση του Αρείου Πάγου να προκαλέσει πανικό. Ηταν η 822/2022, η οποία στην πράξη ανέδειξε τις παράνομες πρακτικές που ακολουθούν οι servicers υπό την ανοχή της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Εκρινε ότι δεν έχουν νομιμοποίηση για να διεξάγουν πράξεις εκτέλεσης.

Ο Κυρ. Μητσοτάκης αλλά και οι Χρ. Σταϊκούρας, Θεόδ. Σκυλακάκης πρέπει τώρα να ξεμπροστιαστούν. Δεν μπορούν παρά με τις πράξεις τους να δείξουν ότι είναι «μπάτλερ» συμφερόντων των funds και εχθροί της κοινωνίας αλλά και της πραγματικής οικονομίας όπως και των κρατικών εσόδων. Ετοιμάζονται να καταθέσουν τροπολογία η οποία θα νομιμοποιεί τους servicers στο κυνήγι των «κόκκινων» δανειοληπτών. Ομως ετοιμάζονται να δώσουν και αναδρομική ισχύ. Στοιχειώδεις γνώσεις νομικών αν έχει κάποιος, γνωρίζει ότι αυτό είναι αντισυνταγματικό. Ωστόσο οι Μητσοτάκης, Σταϊκούρας, Σκυλακάκης δεν ορρωδούν προ ουδενός. Σημασία έχει να διασωθούν τα business plans των servicers και των funds που έχουν αγοράσει έναντι πινακίου φακής τα «κόκκινα» δάνεια. Οποιον οικονομικό συντάκτη κι αν διαβάσεις, ακόμη και σε φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ, αυτό γράφει. Τι κι αν προσβάλλονται θεμελιώδη δικαιώματα και το κράτος δικαίου· τι κι αν καταλύεται το σύνταγμα· τι κι αν τα αρπακτικά θα αισχροκερδήσουν ενάντια σε εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας; Ο Κυρ. Μητσοτάκης εμμένει και νομοθετεί για να σωθούν τα business plans.

Όμως η απόφαση του Αρείου Πάγου άνοιξε το καπάκι και αναδίδεται πλέον η βρομερή ανάσα του Μαξίμου. Το κράτος με το νομικό πλαίσιο που έφτιαξε για τις μεταβιβάσεις «κόκκινων» δανείων («Ηρακλής 1» & «Ηρακλής 2») χάνει δεκάδες δισ. ευρώ, τα οποία ενδέχεται να πλησιάσουν ακόμη και τα 40 δισ. ευρώ, από φοροαποφυγή των funds και των servicers. Ο Κυρ. Μητσοτάκης φροντίζει και γι’ αυτό. Να χάσει χρήματα ο κρατικός κορβανάς για να μη θιγεί η αισχροκέρδεια των όρνεων του τραπεζικού συστήματος.

Η «νόμιμη» φοροαποφυγή
Όταν στήθηκε το σχέδιο «Ηρακλής 1» (έγινε νόμος του κράτους στις 12 Δεκεμβρίου 2019) ίσχυε ήδη ο ν. 4354/2015. Είναι ο νόμος της κυβέρνησης Τσίπρα που έθετε το πλαίσιο για την πώληση και μεταβίβαση «κόκκινων» δανείων σε οχήματα ειδικού σκοπού. Πέραν των ευθυνών του Aλέξη Τσίπρα, ο οποίος αν ήθελε να είναι εξ ολοκλήρου με την κοινωνία θα έπρεπε να συμπεριλάβει στο νομοθέτημά του (όπως έκανε η Κύπρος) το δικαίωμα προτίμησης στους δανειολήπτες, δηλαδή να αγοράζουν εκείνοι.

Σύμφωνα με τον Άρειο Πάγο οι servicers δεν έχουν νομιμοποίηση για να διεξάγουν πράξεις εκτέλεσης. Oμως η κυβέρνηση ως υπηρέτης… ξένων για τους πολίτες και το κράτος συμφερόντων έρχεται με τροπολογία να νομιμοποιήσει τα αρπακτικά και το κυνήγι των «κόκκινων» δανειοληπτών δάνειο από το SPV, ο νόμος αυτός, με τροπολογία του 2016, έθετε φορολόγηση των κερδών των funds.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 3Α προβλέπεται:

Η υπεραξία από τη μεταβίβαση απαιτήσεων υπόκειται σε φορολογία εισοδήματος.
Οι τόκοι που καταβάλλονται σε SPV και servicers από δανειολήπτες υπόκεινται σε φορολόγηση.

Για τις συμβάσεις μεταβίβασης απαιτήσεων, τις συμβάσεις ανάθεσης διαχείρισης, καθώς και για τη διαχείριση απαιτήσεων σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται οι διατάξεις του Κώδικα ΦΠΑ.

Στην πράξη, αφενός θα έπρεπε να υπάρξει ρητή αναφορά και γνωστοποίηση του ποσού που κόστισε στο fund κάθε δάνειο ώστε να φορολογηθεί. Ετσι, όμως και πέραν της φορολόγησης με δεδομένο το ελάχιστο ποσό αγοράς (3-10% της αξίας του δανείου συμπεριλαμβανομένων των τόκων), οι δανειολήπτες θα μπορούσαν να προβάλουν ένσταση καταχρηστικής άσκησης δικαιώματος του άρθρου 281 του ΑΚ (δεν γίνεται να αγοράζεις δάνειο ονομαστικής αξίας 100.000 ευρώ στην τιμή των 3.000 ευρώ και να αξιώνεις να πάρεις από τον δανειολήπτη 100.000 ευρώ. Αν μη τι άλλο, συνιστά αισχροκέρδεια).

Όμως οι Μητσοτάκης – Σταϊκούρας είχαν τη λύση έτοιμη. Άφησαν τα «όρνεα» να δράσουν με τον παρωχημένο ν. 3156/2003. Σε μια εποχή που τα «κόκκινα» δάνεια ήταν ελάχιστα, αφού οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ – ΝΔ δεν είχαν ακόμη καταφέρει να καταστρέψουν την ελληνική οικονομία, ο νόμος αυτός στο άρθρο 14 παρ 7 και 8 έδινε πλήρη φορολογική απαλλαγή. Έτσι τα «όρνεα» χρησιμοποίησαν αυτές τις διατάξεις προκειμένου να πετύχουν φορολογική ασυλία. Από τη μία αφαιρούσαν από τους δανειολήπτες το δικαίωμα της επίκλησης της καταχρηστικής άσκησης δικαιώματος, από την άλλη δεν θα πλήρωναν φόρους. Αν λοιπόν προσθέσουμε το 24% του ΦΠΑ και το 22% της φορολογίας εισοδήματος, μαζί και τη φορολόγηση των τόκων, ο Κυρ. Μητσοτάκης έκανε δώρο, με την προϋπόθεση ότι θα καταφέρουν να εισπράξουν το ποσό των 90 δισ. ευρώ από τους δανειολήπτες, ποσό της τάξης των σχεδόν 40 δισ. ευρώ. Στην πράξη μιλάμε τουλάχιστον για το 45% των κερδών από όσα θα πληρώσουν οι «κόκκινοι» δανειολήπτες. Πρόκειται για έγκλημα εις βάρος της κοινωνίας, της πραγματικής οικονομίας και των δημόσιων οικονομικών.

Όμως λογάριασαν χωρίς τον ξενοδόχο. Έκαναν ένα δομικό λάθος. Τότε δεν υπήρχαν servicers και ως εκ τούτου δεν προβλέπεται η νομιμοποίησή τους να διεξάγουν πλειστηριασμούς, να ζητούν έκδοση διαταγών πληρωμής κλπ. Τώρα μια απόφαση του Αρείου Πάγου ήρθε όχι μόνο να ανατρέψει αυτές τις παράνομες διαδικασίες, αλλά και να αναδείξει τις εγκληματικές ευθύνες του Κυρ. Μητσοτάκη. Πρόκειται για δικαστές οι οποίοι στάθηκαν στο ύψος του ρόλου τους, παρά το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των συναδέλφων τους σε όλες τις βαθμίδες της Δικαιοσύνης (ειρηνοδίκες, πρωτοδίκες, εφέτες) ποδοπατούσε την ίδια τη Δικαιοσύνη αλληθωρίζοντας προς τα συμφέροντα του τραπεζικού συστήματος. Τώρα το καπάκι άνοιξε και το καζάνι ξεχειλίζει ευθύνες. Ο επόμενος πρωθυπουργός αναλαμβάνει τον ρόλο να καθαρίσει την κόπρο του Αυγεία. Υπάρχει τέτοιος πρωθυπουργός;…

Τζώρτζης Ρούσσος